Rapla Kesklinna Kooli direktor Ain Mihkelson: tahan teha ägedat kooli, kus on hea õppida
1. augustil oli esimene tööpäev Rapla Kesklinna Kooli direktoril Ain Mihkelsonil. Uurisime, mis mõtted värskel koolijuhil uude ametisse astudes on.
- Kuidas jõudsid kandideerimiseni, kuidas sujus värbamisprotsess?
Kandideerimise info jõudis minuni kummalisel viisil. Sõitsin laupäeva hommikul metsa, et oma elule suuremas pildis otsa vaadata. Autosse istudes kuulsin raadiost intervjuud Rapla abivallavanemaga. Räägiti sellest, et otsitakse uut koolijuhti. See tabas mind nagu elektrilöök. Kogu tee metsa ja ka metsas mõtlesin, kui kihvt oleks teha ägedat kooli koos toredate inimestega. Metsast tagasi tulles istusin kohe maha ja kirjutasin kooli visiooni ühe hooga valmis.
Enne dokumentide esitamist konsulteerisin tuttavate koolijuhtidega, kas olen ehk hulluks läinud. Kõik julgustasid kandideerima ja lubasid vajadusel nõuga appi tulla. Värbamisprotsess ise kulges väga sujuvalt, mille eest tänan valla inimesi ja Diana Visnut!
- Miks töötada just Rapla kooli heaks?
Selleks on vähemalt kolm põhjust. Esimene ja kõige olulisem: tahan koos kooliperega teha ägedat kooli, kus on hea õppida ja töötada. See on justkui kutse kõige kõrgemalt, millele ei taha ja saa vastu vaielda. Teiseks on see hea võimalus anda kodukandi käsutusse seni saadud juhtimiskogemus ja elutarkus. Kolmandaks on see kool, kus ma ise lapsena õppisin. Tahan, et kõigile jääks oleks koolist hea mälestus, mis tooks inimesed hiljemgi kooli tagasi.
- Kirjelda oma nägemust ideaalsest koolijuhist?
Ma pole kindel, kas sellist asja ongi olemas. Kuid heal koolijuhil võiks olla:
1) inimeste mõistmise, kaasamise ja toetamise võime;
2) võime näha suurt pilti ja hoomata tulevikku, et selle suunas teadlikult liikuda;
3) natuke bürokraadi ja finantsisti kogemust, et hoida rahaasjad ja paberimajandus tasakaalus ning suurte eesmärkide teenistuses;
4) käivitaja ja kaasa tõmbaja võimekus.
On selge, et koolijuht üksi ei tee midagi, vaid ainult koos mees- ja kogukonnaga.
- Milline on Sinu senine kogemus ja kokkupuude Rapla Kesklinna Kooliga?
Noorena õppisin Rapla Kesklinna koolis. Esimesed kooliaastad olid väga rasked. Kõige ilusamad mälestused sellest ajast on vaid külmapühad ja riigijuhtide matustega seotud vabad päevad. Keskkoolis oli aga väga tore, nii et oli isegi kahju kooli lõpetada.
2024 juuni lõpus ja juuli alguses kohtusin kooli õpetajate, eelmise koolijuhi ja teiste töötajatega. Need olid inspireerivad hetked. Eriti meeldis, kuidas juuli alguses tulid inimesed appi, kui kuulsid senise õppejuhi lahkumisest. Saime esimese asendusplaani paika ja nüüd oleme värbamas uut õppejuhti.
- Miks õppejuht lahkus?
Tal oli kaks põhjust. Esiteks isiklikud ehk perekondlikud põhjused. Teiseks oli ta väsinud senisest tööst ning soovis juhtimisest puhata. Mõistan igati tema soovi. Tänan teda senise hea töö eest ning soovin talle rahulikku puhkust enne uusi väljakutseid!
- Milline on Sinu kui koolitaja kogemus nii noorte kui ka täiskasvanute koolitamisel? Mida pead oluliseks koolitajana oma teadmiste ja kogemuste edasi andmisel?
Olen mitu aastat Rapla Gümnaasiumis valikaineid andnud. Kuid peamine kogemus on siiski täiskasvanute koolitusest, eelkõige juhtimise ja enesejuhtimise teemadel. Kogemus näitab, et koolitusest on kasu, kui:
1) Inimene tahab õppida. See on kõige olulisem, ilma tahteta ei juhtu midagi;
2) Inimene saab ise kaasa mõelda, rääkida ja proovida. Nii jääb kuuldu paremini meelde.
3) Räägitu seostatakse igapäevase elu ja tööga ning võetaks kohe peale koolistust kasutusse. See aitab õpitu paremini meelde jätta.
4) Koolitusel on turvaline ja toetav keskkond. Kui inimene tunneb end hästi, on lihtsam õpitule keskenduda.
Ülaltoodust lähtun ka enda töös. Püüan luua õpilastele ja töötajatele turvalise ruumi, kus inimesed saavad ise mõelda, luua, jagada ja katsetada.
- Millised on need Sinu isikuomadused ja tugevused, mis teevad Rapla Kesklinna Koolist kooli, kus oleks rõõm õppida ja töötada?
Mulle on paljud öelnud, et minu olek toob rahu ruumi ja inimesteni. Mulle meeldib uusi asju, eriti õppimise ja enesearenguga seonduvat, uurida ja katsetada. Olen idealist – usun, et inimesed on loomuomaselt head, vahel lihtsalt lähevad neil asjad „lappama." Mulle meeldib kuulata ja küsida küsimusi, mis aitavad inimestel endil lahendusteni jõuda. See töötab palju paremini, kui käskude ja keeldudega majandamine. Ma usaldan inimesi ja püüan neile anda nii palju tegutsemisvabadust, kui võimalik.
- Millised ootused on Sul koolile, kooli erinevatele sihtgruppidele ning koolipidajale, et saaksid kooli edukalt juhtida?
Lastelt ootan uudishimu ja sõbralikkust nii klassikaaslaste kui kõigi teiste vastu. Tahet pingutada, õppida ja avastada, leida õpitust neid huvitav.
Kooli töötajatelt ootan tahet ühiselt õppijasõbralikku kooli teha ja selle nimel pingutada. St ka laste ja nende vanemate mõistmist. On ju vanemate jaoks nende lapsed A ja O.
Vanematelt ootan, et nad päriselt toetaksid oma lapsi õpingutes ja oleksid neile olemas. Aitaksid noortel kujundada õppimist toetavad rutiinid ja harjumused (näiteks õigel ajal lapse magama saamine jmt). Samuti ootan mõistlikku suhtumist kooliperesse – me teeme oma parima, nii hästi kui oskame ja suudame.
Kogukonnalt ootan tuge koolist ägeda kogukonna keskuse loomisel. Kool võiks olla koht, kus ka täiskasvanud saavad ennast arendada. Olgu selleks ühisüritused, koolitused või muud põnevad ettevõtmised. Kui sul on ideid ja soovi kooli arengusse panustamiseks, anna palun endast märku, siin.
Koolipidajale on kõige suurem ootus rahaliste vahendite tagamine. Tahame töötajatele inimväärset palka maksta, hoida ruumid õppijasõbralikud jne. Lisaks ootan tuge igasuguste juriidilistest nõuetest läbi närimisel ja arusaamisel – erasektorist tulles on reglementide arv muljet avaldav.
- Mida lõpetuseks tahad öelda?
Tänan kõiki usalduse ja toetuse eest! Kutsun kaasa lööma ägeda õppija ning töötajasõbraliku kooli tegemisel, kus on kõigi hea olla.
Jõudu tööle nende toredate ideede elluviimisel ja palju rõõmu koolipäevadesse!